Mat/bak!

jag tänkte börja lägga upp lite recept på min blogg och här kommer det på ett bröd jag bakade i veckan.

Rågrussinbullar!

12 små bröd:
35 g smör
3 dl mjölk
½ dl mörk sirap
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
50 g färsk jäst
1 dl russin
8 dl rågsikt

så här gör du:

1. smält smöret, tillsätt mjölk, sirap, salt och brödkryddor.
2. Värm vätskan till fingerljummet, max 37 grader.
3. smula jästen i en bunke och lös upp i degvätskan.
4. rör ner russinoch lite rågsikt i taget tillen smidig deg.
5. Jäs degen i bunken under bakduk i ca 30 min.
6. sätt ugnen på 225 grader
7. Dela degen i 12 bitar på bakbord, doppa i rågsikt och jäs under bakduk på plåt med bakplåtspapper i ca 30 min.
8. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 min.



Kommentarer
Postat av: alex

WOHO! linnea la in ett inlägg! :D

MEN INTE DET JAG VILLE HA! BILDERNABILDERNABILDERNABILDERNABILDERNABILDERNA???????? :O:O:O :D:D:D:D:D:D

2010-03-28 @ 20:35:29
URL: http://alexandradjerff.blogg.se/
Postat av: alex

BIIIILLLLLLLLLDDDDDDDEEERRRRNNNNNNNAAAAAAAAAAA :D :D :D

2010-04-03 @ 12:01:38
URL: http://alexandradjerff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0